În 2008 André Villas-Boas, pe atunci head scout pentru Chelsea, recunoștea că folosește baza de date a Football Manager pentru a evolua un jucător. În următorul deceniu numeroase personalități din lumea fotbalului au mărturisit că jocul este adesea utilizat pentru a afla date importante despre jucători. Cum a ajuns FM o unealtă pentru scouterii din toată lumea?

Pentru a afla trebuie să ne uităm la primele încercări alea realizatorilor jocului. Cât de multe lucruri au rămas la fel de la prima ediție a jocului, lansată în 1992?

Championship Manager 1993

După cum am mai povestit, prima ediție a jocului a fost primită cu reticență de către public. Nu ajuta nici faptul că existau rivali atât din lumea jocurilor video, cât și a tradiționalelor fantasy sports organizate individual sau de reviste. Cu toate că nici recenziile nu au fost cele mai bune, frații Collyer, dezvoltatorii jocului, au hotărât să persevereze.

Ediția din 1992 se numea Championship Manager. Prima variantă a jocului nu includea o bază reală de jucători. Jocul era scris în limbajul de programare BASIC, considerat deja depășit și schimbat pentru edițiile ulterioare. Cu toate acestea, jocul includea variante primitive ale celor mai multe caracteristici pentru care Football Manager este cunoscut în ziua de azi.

Asemările cu ediția modernă a jocului

Începând cu 1993, inspirați de succesul rivalilor Premier Manager, Championship Manager a introdus o bază de date cu nume reale. Puteai să îi antrenezi pe Eric Cantona sau Ian Wright. Managerii puteau conduce echipa favorită prin competiții precum Premier League, folosind loturile reale ale echipelor.

Ca și în ziua de astăzi, abilitățile fotbaliștilor erau determinate de o listă de variabile. Dar dacă în 2018 există zeci de atribute, în 1992 abilitățile jucătorilor includeau doar opt atribute. Fiecare prestație a jucătorilor era notată, iar managerii putea verifica în orice moment o arhivă care includea toate meciurile la care participaseră acești jucători.

Unul dintre lucrurile pentru care jocul a fost criticat inițial era durata lungă până la începerea unei competiții. Managerii erau nevoiți să își aleagă stafful, să stabilească lotul și să facă transferuri. Sigur, dura cel puțin o oră ca să poți începe să te lupți pentru Premier League. Însă managerii au apreciat faptul că jocul încerca să replice cât mai atent evenimentele reale.

Championship Manager 1993

Sistemul de bază al jocului era similar cu cel utlizat astăzi. Managerul putea negocia contractele jucătorilor și transferurile. Jucătorii monitorizați puteau fi adăugați unui shortlist. Iar fotbaliștii se retrăgeau la o vârstă realistă și trebuiau înlocuiți.

Managerii puteau urmări meciul și aveau opțiunea de a interveni, făcând schimbări de lot sau ale formulei de joc. Championship Manager se străduia să replice și activitățile zilnice ale managerului. Era inclusă o secțiune de știri zilnice, care includea însă, mult mai puține evenimente decât varianta modernă a jocului.

Deosebiri față de jocul modern

După cum menționam, jocul a avut parte de critici. Din multe puncte de vedere Championship Manager nu se ridica la nivelul rivalilor săi. Pe de altă parte, principala țintă pentru compania care lansa jocul era convingerea fanilor de fantasy sports. Aceștia erau obișnuiți să urmărească datele reale ale meciurilor și nu aveau să fie ușor de  convins. (Mulți dintre ei nu sunt convinși nici până în momentul de față).

Football Manager 3 - prima ediție din cadrul seriei ulterior cunoscute drept Football Manager

Din aceste motive, fiecare nouă ediție a jocului a inclus o serie de îmbunătățiri. Da, existau multe dintre actualele opțiuni pentru a antrena echipa de fotbal. Dar aceastea erau mai puține. În privința tacticilor, spre exemplu, existau doar opt variante pentru alegerea formulei de joc. Fotbaliștii puteau fi așezați în teren, însă nu aveau roluri de genul striker, central forward, shadow striker sau enganche. Un atacant era un atacant, un mijlocaș central juca ori în mijlocul terenului ori în fața defensivei.

Stilul echipei era și el determinat de un set mic de alegeri. Managerul putea opta pentru continental style, ground passing, direct ball, long ball, up and under. Și cu toate că serie Football Manager nu a fost niciodată renumită pentru grafică, în 1992 meniul jocului includea doar câteva imagini, toate puternic pixelate și muzică repetitivă, în general nepotrivită.

Edițiile următoare au îmbunătățit rețeta jocului. Cei mai mulți superteri inițiali au continuat să folosească jocul în anii care au urmat, formându-se o comunitate puternică de entuziaști Football Manager. Există în acest moment mai mult de 1300 de contribuitori la baza de date a jocului. Succesul francizei a influențat și evoluția fantasy sports.

Cu toate că prima ediție a jocului Football Manager pare o rudă îndepărtată a variantei de astăzi, este interesant de avut în vedere că cele mai multe caracteristici ale jocului au fost păstrate în 26 de ani.

Eduard Bănulescu